Oprichting en Vormgeving

Oprichting en Vormgeving

Na de winterse rust begint nu de tijd van oprichting en vormgeving. Als we in de natuur kijken ontvouwt zich alles naar het licht toe. Het verlangen om te groeien is overal te zien. We maken schoon en ruimen op, zuiveren de energie om een plek te creëren voor iets nieuws. Wat gaat er dit jaar ontstaan? Welke ideeën willen we vorm geven? Hoe leggen we de basis voor een vruchtbaar jaar met een goede oogst? 
We kunnen ons laten inspireren door een verfrissende lentewandeling waarin het verlangen naar groei in ieder vers blad en tak voelbaar wordt. Een proces dat zijn eigen ritme en tijd kent, het tempo afstemt om op het juiste moment tot bloei te komen……

De volgende les geeft ons een stabiel evenwicht en helpt ons om het gewicht gelijkmatig op de voeten te verdelen – een belangrijke basis om goed te kunnen lopen.

Lopen met plezier en in evenwicht

  • Zoek een plek naast een stoel of muur om te kunnen steunen
  • Sta rechtop en kruis je rechter- over je linkerbeen en zet de voeten naast elkaar op de grond zodat de hele voetzolen in contact met de vloer zijn
  • Beweeg nu langzaam je bekken van links naar rechts. Probeer het steeds makkelijker te maken zodat er minder inspanning voor nodig is. Herhaal de beweging tot het zeker en veilig voelt. Ontspan je kaak, kijk om je heen en adem rustig door.
  • Zet de voeten weer terug en rust uit
  • Sta rechtop en kruis je linker- over je rechtervoet en herhaal de bekkenbeweging van links naar rechts. Hoe werken je heupen, rug, schouders, nek en hoofd met elkaar zodat het een natuurlijke beweging wordt?
  • Zet de voeten weer terug en rust uit. Hoe sta je nu?
  • Sta rechtop en kruis weer je rechter- over je linkerbeen en zet de voeten naast elkaar. Laat nu langzaam hoofd en schouders naar links en rechts zakken. Welke delen van je lichaam gebruik je om deze beweging soepel te maken? Een ontspannen adem spiegelt een moeitelose beweging…
  • Kom terug in de uitgangspositie en rust uit
  • Sta rechtop en kruis je linker- over je rechtervoet. Laat nu weer hoofd en schouders naar opzij zakken. Is het voor jou nu makkelijker of moeilijker dan in de vorige positie?
  • Kom terug in de uitgangspositie en loop rond – kun je de beweging van de heupen duidelijker waarnemen?
  • Sta weer rechtop naast stoel of muur en kruis de benen rechts over links, zodat de voeten naast elkaar staan. Beweeg nu je bekken van voor naar achter, zodat het gewicht van de hielen naar de tenen gaat. Bekken naar achter, tenen omhoog – bekken naar voren, hielen omhoog. Laat armen, schouders en nek ontspannen terwijl het bekken beweegt.
  • Kom terug in de uitgangspositie en rust uit
  • Herhaal deze beweging met benen andersom gekruisd
  • Kom terug in de uitgangspositie en loop rond
  • Sta rechtop en steun op muur of stoel. Kruis je rechter- over je linkerbeen en sta ontspannen rechtop. Draai nu je hoofd en kijk om je heen, zover mogelijk naar achter, omhoog en omlaag. Neem waar hoe je heupen deze bewegingen in balans brengen.
  • Kruis meteen de benen andersom en neem je evenwicht in deze positie waar – is het hier makkelijker of moeilijker om te staan en je hoofd te bewegen?
  • Kom weer terug in de uitgangspositie en rust uit. Loop rond en neem waar of je evenwicht veranderd is en hoe je heupen je balans kunnen ondersteunen
Reageren is niet mogelijk.