Bewustzijn en keuzes

Bewustzijn en keuzes

Het lijkt net alsof we dagelijks nieuwe richtlijnen voorgeschoteld krijgen – wat is gezond en wat niet? Eten, drinken, werken, bewegen, slapen, zelfs denken….van alles kunnen we teveel of te weinig doen, het juiste of het verkeerde pakken.

Er zijn zoveel mogelijkheden, hoe gaan we hiermee om?

Er komen steeds meer mensen naar mijn praktijk met de vraag: “Welke weg moet ik nu inslaan?” Mensen met stressklachten omdat ze niet meer weten wat ze zelf willen, welk advies ze nou moeten volgen. Waardoor de klachten die ze al hebben alleen maar toenemen.

Moshe Feldenkrais benadrukt het belang van bewuste keuzes. In zijn boek “The Elusive Obvious” schrijft hij:

“Without learning to know ourselves as intimately as we possibly can, we limit our choices. Life is not very sweet without the freedom of choice.”

Als we meer over onszelf weten, hoe we waarnemen, bewegen, denken en voelen zijn we in staat om echte keuzes te maken, keuzes die bij ons passen.

Als we zowel het grote geheel als ook het minuscule detail kunnen zien, bewegen we beter en bewegen we ons beter door het leven.

Een ontspannen blik kan ons hiermee helpen!

eye-784903_640.jpg

EEN ONTSPANNEN BLIK

Meer dan op enig ander zintuig vertrouwen we op ons gezichtsvermogen om ons informatie te geven over de wereld om ons heen. Om een gezond gezichtsvermogen te houden, moeten onze ogen het hele gezichtsbereik gebruiken, van dichtbij tot heel ver weg. In de wereld van vandaag zijn we echter de meeste tijd bezig ons te concentreren op dingen die vlak bij ons zijn…..

  • Doe het langzaam
  • Maak elke beweging klein en gemakkelijk
  • Ontspan zoveel mogelijk
  • Rust na elke beweging even uit

Uitgangshouding

Ga op een gemakkelijke stoel of plaats zitten. Leg je handen op je bovenbenen. Zet de voeten plat op de grond, een schouderbreedte van elkaar, recht onder de knieën.

  1. Doe je ogen dicht.Nu doe je alsof je kijkt naar een ronde bal die recht voor je in de verte op een horizon ligt. In jouw verbeelding kies je de kleur en grootte van de bal. Laat de bal in jouw verbeelding in de verte heel langzaam langs de horizon iets naar rechts rollen en daarna iets naar links. Houd de ogen dicht en beweeg ze langzaam van de ene naar de andere kant, terwijl je in jouw verbeelding de bal volgt. Adem ontspannen.
  2. Let nu alleen op het rechteroog. Stel je voor dat de bal in de verte heel langzaam langs de horizon iets naar rechts rolt en daarna terug naar het midden. Doe je ogen dicht en volg in jouw verbeelding de bal met je rechteroog. Ontspan gezicht, nek en schouders
  3. Let weer alleen op je rechteroog. Stel je voor dat de bal in de verte heel langzaam langs de horizon iets naar links rolt en daarna langs dezelfde horizon weer terug naar het midden. Doe je ogen dicht en volg de bal met jouw rechteroog. Lijkt het alsof je de bal af en toe kwijt bent of stukjes overslaat? Beweeg dan nog langzamer en de beweging wordt soepeler.
  4. Neem even rust en ontspan de ogen. Voel je verschil tussen het rechter- en linkeroog?
  5. Let nu alleen op het linkeroog. Stel je voor dat de bal in de verte heel langzaam langs de horizon iets naar links rolt en daarna terug naar het midden. Doe je ogen dicht en volg de bal met je linkeroog. Ontspan je kaak en voorhoofd, maak er een lichte, prettige beweging van
  6. Let alleen op je linkeroog en volg de bal op de horizon iets naar rechts en terug naar het midden. Doe het langzaam, ontspan je linkeroog
  7. Stel je voor dat de bal langs de horizon eerst langzaam iets naar links rolt en daarna iets naar rechts. Doe je ogen dicht en volg de bal met beide ogen. Is de beweging van je ogen nu soepel?
  8. Stel je voor dat de bal en de horizon heel ver weg zijn. Volg de bal in jouw verbeelding als hij langzaam naar je toe rolt en geleidelijk groter wordt, totdat hij vlak voor jou gezicht stil ligt. Stel je daarna voor dat de bal weer wegrolt en langzaam kleiner wordt terwijl hij terugrolt naar de horizon. Rust even uit als de bal de horizon heeft bereikt. Het zal je opvallen dat je op een bepaalde afstand de bal duidelijk voor de geest kunt halen, maar dat de bal op een andere afstand lijkt te springen of onscherp wordt. Als je het langzaam doet, zal je de bal duidelijk blijven zien.
  9. Stel je voor dat de bal langs de horizon naar rechts rolt en stel je daarna voor dat hij helemaal rechts blijft liggen. Volg daarna de bal in jouw verbeelding als hij langzaam steeds dichterbij komt en groter wordt, totdat hij zacht de rechterkant van jouw gezicht aanraakt. Ste je vervolgens voor dat de bal langzaam kleiner wordt als hij naar de rechterkant van de verre horizon terugkeert. Doe alsof de bal onderweg een paar keer stopt, om je blik aan te kunnen passen.
  10. Stel je voor dat de bal langs de horizon naar links rolt……..
  11. Met gesloten ogen kijk je een paar keer langzaam vam links naar rechts. Je zult merken dat de beweging soepeler en gemakkelijker is geworden. Je zult ook merken dat je zonder enige moeite verder naar rechts en links kunt kijken.
  12. Doe je ogen weer open. Merk je hoe uitgerust ze aanvoelen, hoe scherp je kunt zien? Merk je dat gezicht en schouders ook meer ontspannen aanvoelen?
Reageren is niet mogelijk.