De beweging berust in zichzelf

De beweging berust in zichzelf

DDe kinderen liggen ‘s ochtends als coconnetjes in hun dekens opgerold – heel stil en nog ver weg. De clienten vragen of ze een uur later mogen komen, het duurt wat langer om “op gang te komen”….als ze er zijn willen ze vooral weer gaan liggen en waarnemen, de eigen stilte van binnen voelen en zo in verbinding komen met zichzelf. Dan valt opeens alles weer op zijn plek.   Dit hoort helemaal bij deze tijd van het jaar, de bewegingen zijn ingetogen en naar binnen gericht, je ziet er weinig van buiten en toch gebeurt er heel veel. Net als in de natuur die zich onder een laag van sneeuw en ijs voorbereidt op de lente kunnen wij ons in de stille bewustwording  op onze kern richten van waaruit de gedachten en handelingen ontstaan die bij ons passen en tot een vruchtbaar en inspirerend jaar zullen leiden.   Deze tijd helpt ons een handje om tot stilstand te komen en ons af te vragen: waar sta ik, wat is werkelijk belangrijk voor mij, wil ik op deze pad verder of van richting veranderen? Neem de tijd, omarm de stilte en luister naar jezelf!   Feldenkrais en meditatie vloeit in elkaar en vult elkaar aan, de fysieke en mentale bewustwording versterkt de zingeving en helpt om de aandacht volledig op het hier en nu te focussen.    


Meditatie aan het begin van een nieuwe jaar  

  • Zoek een positie waarin je moeitelos rechtop kunt zitten, op de vloer, op een kussen of op een stoel – er zijn geen vaste regels hoe je moet zitten, het moet bij jou en bij jouw mogelijkheden passen!
  • Zorg ervoor dat je niet gestoord wordt en neem er ruim 10 minuten de tijd voor.
  • Sluit je ogen.
  • Voel het contact met de vloer, jouw gewicht, je armen en benen.
  • Luister naar de geluiden om je heen en neem de ruimte om je heen waar.
  • Volg je ademhaling en voel het in- en uitstromen van je adem.
  • Haal het afgelopen jaar voor je geest. Begin met vandaag en ga stap voor stap terug tot aan het begin van het jaar. Laat de momenten opkomen waar het leven jou beroerde en je vervuld was van dankbaarheid.
  • Bij iedere herinnering sta je een paar adembewgingen stil en neem je de gevoelens waar die erbij horen.
  • Je neemt zo de momenten van dankbaarheid fysiek en mentaal bewust waar. Daarna richt je de aandacht weer op de ruimte om je heen, je adem, het contact met de vloer.
  • Open langzaam je ogen. Neem nog een paar ademhalingen de tijd om de werking van deze meditatie na te voelen.
Reageren is niet mogelijk.