Het goede voornemen: ER ZIJN

Het goede voornemen: ER ZIJN

In de laatste nieuwsbrief ging het over bewuste keuzes maken die bij ons passen. Als we een keuze hebben gemaakt ontstaan gauw voornemens zoals “ik wil minder gaan eten” of “meer gaan sporten”. Het draait vooral om dingen die we willen doen en dan in grotere of kleinere mate.

Hoe zou het zijn als we de focus een keer op iets anders richten en ons voornemen om ER TE ZIJN?

Wat betekent dit überhaupt, “ER ZIJN?” Ik werk nu al een tijd bij Stichting miMakkus (www.mimakkus.nl) waar we mensen een clownsopleiding aanbieden om in contact te komen met patiënten die aan dementie of ernstige verstandelijke beperking lijden. We leren onze cursisten de patiënten vanuit het hier en nu te benaderen en te ontmoeten waar ze zijn.

Een belangrijke voorwaarde is het om er zelf volledig aanwezig te zijn, zonder gedachten aan wat er net was of straks gebeurt, waarnemend zonder verwachting en oordeel. Vanuit deze toestand, het ER ZIJN, ontstaat contact met onszelf en met de ander. Samen met het inzetten van subtiele clownerie beleven we ontroerende ontmoetingen die voor rust, herkenning en plezier zorgen.

Ik merk dat ik het ER ZIJN steeds meer ga toepassen, in het contact met mijn cliënten, familie en vrienden. We staan daardoor open voor elkaar, luisteren beter en stemmen goed af. Hoe mooi is dat!

En wat betreft de voornemens om meer te bewegen en minder te eten (of wat het dan ook mag zijn dat op onze to do lijst staat): dit gaat als vanzelf als het ons lukt om af en toe volledig aanwezig te zijn, in verbinding met onszelf in het hier en nu. Dan worden onze echte behoeftes duidelijk en kunnen we afstemmen op onze wensen.

meditation-644859_960_720.jpg

Onderweg naar het ER ZIJN kan een eenvoudige meditatie helpend zijn.

  • Zoek een rustige plek op waar je ongestoord een kwartier kunt mediteren, ga op een kussen of stoel zitten en zorg ervoor dat je ontspannen kunt zitten.

  • Neem de tijd om je op deze plek aanwezig te voelen, beginnend bij je voeten en eindigend bij je hoofd. Neem waar hoe je zit, wat je aanraakt, waar je spanning voelt en nog meer kunt loslaten ( of anders gaan zitten ).

  • Sluit je ogen en neem de omgevingsgeluiden waar, binnen en buiten. Luister dan naar het natuurlijke ritme van je eigen ademhaling zonder het te verstoren.

  • Laat de dag tot nu toe nog een keer “revue passeren” alsof je naar een film kijkt, observerend en zonder oordeel. Dan kom je weer helemaal in het hier en nu. Als er nog gedachtes opkomen laat je deze voorbij trekken zonder eraan te hechten en kom je weer terug in het moment.

  • Luister met gesloten ogen naar je adem, leg je handen op je buik en voel de golfende beweging. Je wordt van binnen steeds rustiger, aanwezig en luisterend. Blijf een paar minuten in deze verbinding met jezelf.

  • Sluit deze korte meditatie met de Namaste houding af (handen voor je borst tegen elkaar en hoofd licht gebogen naar je handen) om voor de aandacht te bedanken.

  • Open langzaam je ogen en neem je omgeving waar, laat de prikkels langzaam weer binnen stromen. Wat valt je op of beweegt je? Hier ligt wellicht een inspiratie cadeau op je pad….
Reageren is niet mogelijk.