‘Ren’ – goedheid, het beste uit mensen halen

‘Ren’ – goedheid, het beste uit mensen halen

In de vorige nieuwsbrief ging het over Dao – de weg. Vandaag wil ik met jullie het Chinese begrip Ren onderzoeken (Bron: De weg, wat Chinese filosofen ons over het goede leven leren. Michael Puett). Ren betekent een levenslang proces van training dat ons helpt om aan onze weg te timmeren. Ren is open, we weten van tevoren niet wat we nodig hebben om te kunnen bloeien.

Het gaat daarom dat je voortdurend traint om jezelf en anderen aan te voelen en in de gaten te krijgen of je in oude patronen terugvalt. Als een gewoontepatroon destructief is, dan probeer je zo een patroon te doorbreken en een nieuwe situatie te scheppen waarin iedereen kan opbloeien.

Ook dat is Ren, je creëert nieuwe gewoontes die zich door herhaling in je hersenen etsen en jou levenspad (en dat van anderen) beïnvloeden. Met deze gedachten in ons hoofd en hart gaan we weer samen op pad:

Wandelen in afstemming met de omgeving (Part II)

  • Kies voor een rustige omgeving in de natuur: bos, ven of strand, het maakt niet uit – als je maar vogels hoort en geen auto’s. Zet je mobieltje uit en geniet van de eerste stappen en de verbinding met de plek waar je bent.
  • Neem de kleuren, geuren en geluiden waar. Licht en schaduw, de kwaliteit van de lucht om je heen. Hoe voelt de grond onder je voeten? Zacht of hobbelig…. zet stap voor stap je voeten bewust neer en neem waar wat je tegenkomt.
  • Hoe reageert je lichaam daarop? Wat voel je in je knieën, in je bekken, langs je rug, bij je schouders en armen en je hoofd? Probeer je bij iedere stap het geheel voor te stellen.
  • Het afrollen van je voeten, het buigen van je knieën, de draaiende beweging in je bekken, daardoor ook bij je wervelkolom…..wat gebeurt er met je armen en schouders? Mogen ze mee bewegen, kun je ze loslaten?
  • Laat je armen zwaaien en maak de beweging groter, vrijer – worden je passen dan ook groter en dynamischer, de draai in je bekken makkelijker? Maak het dan weer kleiner maar blijf bewust van de diagonale beweging tussen bekken en schouders.
  • Waar beweegt je hoofd naartoe? Blijft het in het midden of draait het een beetje mee? Wat voelt natuurlijk voor jou?
  • Ga dan weer met je aandacht naar je voeten. Zoek de afstemming met wat je tegenkomt op je pad, lichtheid.
  • Geniet van deze mooie wandeling en nog vele meer!
Reageren is niet mogelijk.